JESTEŚMY CERTYFIKOWANĄ PLACÓWKĄ DALTOŃSKĄ

15 maja w naszym Przedszkolu mieliśmy zaszczyt gościć Prezesa Polskiego Stowarzyszenia Dalton, Panią Katarzynę Dryjas.

Od 01.09.2021r. Rada pedagogiczna Przedszkola Miejskiego nr 4 przy wsparciu Rady rodziców i ich akceptacji, realizowała założenia Planu daltońskiego.
Po licznych szkoleniach, wspólnych naradach i zaangażowanej pracy całej społeczności przedszkola, pozytywnie zakończyliśmy proces certyfikacji.

Przedszkole wykazało się realizacją założeń edukacji daltońskiej i może oficjalnie używać nazwy „Przedszkole Daltońskie”. Potwierdzeniem tego, jest otrzymany certyfikat na okres 3 lat. Jesteśmy dumni, że oficjalnie staliśmy się członkami Polskiego Stowarzyszenia Dalton.

Mamy ogromną motywację do pracy i pewność , że zmierzamy we właściwym kierunku, tj. wsparciu dzieci i wyposażeniu je w kompetencje, które w przyszłości zaprocentują samodzielnością, współpracą i odpowiedzialnością oraz refleksyjnym podejmowaniu decyzji.


PLAN DALTOŃSKI 2024

Ogólnopolski Tydzień Daltoński Obchodziliśmy od 4 do 8 marca 2024. Dzieci z niecierpliwością oczekiwały na kolorowe zajęcia. W tym roku głównym motywem przewodnim były kolorowe zajęcia sensoryczne.

Sensoryka jest formą zajęć, która skupia się na stymulowaniu zmysłów dziecka poprzez badanie różnych materiałów i tekstur. Przedszkolaki mogą dotykać, wąchać, smakować, słuchać i oglądać różnego rodzaju substancje czy przedmioty. Dzieci przy okazji kształtowały ekspresję twórczą oraz rozwijały zdolności do współpracy, porozumiewania się z innymi i działania w grupie.


CZERWONY PONIEDZIAŁEK

Poniedziałek zaczęliśmy bardzo wybuchowo od wulkanów oraz innych wybuchowych doświadczeń. W grupach pojawił się motyw miłości w postaci serc tworzonych z rożnych mas i materiałów. Można było też zjeść coś "pysznie" czerwonego np.: pomidorowo - paprykowe ślimaczki.


NIEBIESKI WTOREK

We wtorek dominowały wodne zabawy z dodatkiem lejących się mas. Dzieci poznały proces tworzenia się deszczu, badały właściwości przedmiotów i zachowania ich w wodzie. Czerpały wodę, barwiły i przelewały ją do różnych naczyń. Było mokro, ale bardzo wesoło.


POMARAŃCZOWA ŚRODA

Dyniolina, mannolina i marchewkolina były atrakcją środy. Dzieci robiły i smakowały pomarańczową piankę na bazie galaretki i jogurtu. Pomarańczowy zawrót głowy towarzyszył dzieciom w każdej grupie i w różnych aktywnościach, nawet ruchowych. Wszędzie pachniało pomarańczą i mandarynką.


ZIELONY CZWARTEK

Początek marca wiąże się już z tęsknotą za wiosną, która zbliża się wielkimi krokami. Przedszkolaki tego dnia zajęły się sianiem owsa i rzeżuchy, rozsadzaniem kwiatów pokojowych i sadzeniem cebul. Założone hodowle wzbogaciły kąciki przyrody i przydadzą się na kiermasz wielkanocny. A rozsadzone kwiaty będą wspaniałym prezentem na Dzień Mamy. Pojawiły się też zielone przekąski i zdrowe koktajle. Wyruszono również w teren w poszukiwaniu zielonego koloru. Okazało się, że jest już go bardzo dużo. Więc nie ma wątpliwości, że wiosna przybyła.


ŻÓŁTY PIĄTEK

Tydzień zakończyliśmy bardzo uroczyście, oczywiście w kolorze żółtym. Z okazji Dnia Kobiet dzieci z grup Neonki, Welonki i Muszelki zaprezentowały krótkie występy taneczne i recytatorskie. Uroczystość poprowadził tata Olka Pan Michał, któremu bardzo dziękujemy za zaangażowanie oraz serdeczne życzenia. Jak co roku, najszczersze życzenia dużym i małym kobietom złożył Pan Robert, nasz konserwator. Również bardzo dziękujemy za miłe słowa i piękne upominki. Życzenia składali również nasi przedszkolni chłopcy swoim koleżankom i paniom oraz obdarowali je kwiatami i słodkościami. Nie zabrakło też "żółtych aktywności" w salach. Dzieci bawiły się piaskiem, układały portrety słońca z makaronu i kukurydzy. Pachniało cytrynową babką, która wcale nie była kwaśna.


To był bardzo pracowity tydzień dla wszystkich, ale ciekawy i pełen nowych doznań.


KOLOROWY TYDZIEŃ DALTOŃSKI 2023

W dniach 14 -18 marca na całym święcie obchodzono „DNI DALTOŃSKIE”. W związku z rozpoczęciem przez naszą placówkę certyfikacji „PLANU DALTOŃSKIEGIEGO” nasze przedszkole również aktywnie włączyło się w obchody. Każdego dnia wszystkie przedszkolaki, ale też i pracownicy ubrani byli w kolory odzwierciedlające kolory daltońskiej wizualizacji dni tygodnia. Codziennie na nasze przedszkolaki czekały interesujące aktywności. Nauczyciele przygotowali zabawy dla wszystkich dzieci, zgodne z wiodącymi profilami grup. Przedszkolaki aktywnie pracowały w parach i zespołach z wykorzystaniem instrukcji obrazkowych. Większość działań przygotowano w sali gimnastycznej, z której swobodnie mogły korzystać poszczególne grupy.

DZIEŃ CZERWONY - PONIEDZIAŁEK

Tego dnia wszystkie dzieci rozmawiały o filarach PLANU DALTOŃSKIEGO. Nie obce są im pojęcia takie jak: SAMODZIELNOŚĆ, ODPOWIEDZIALNOŚĆ, WSPÓŁPRACA I REFLEKSJA. Oczywiście był też czas na zabawy i prace plastyczne z dominującym kolorem czerwonym... Nasi nauczyciele przez dwa dni uczestniczyli w wizytach studyjnych w daltońskim przedszkolu PM 8 i obserwowali działania dzieci i nauczycieli. Mieli okazję na wymianę doświadczeń i refleksję.

DZIEŃ NIEBIESKI - WTOREK

Podczas niebieskiego dnia, na nasze przedszkolaki czekały aktywności matematyczne, które przygotowały panie z grupy Meduzy. Zabawy rozwijały umiejętności z zakresu przeliczania, klasyfikowania, porównywania i kodowania. Zabawy zorganizowane zostały na dwóch poziomach, dla dzieci młodszych i starszych. Natomiast nauczyciele z grupy Welonki, przygotowały dla wszystkich grup kolorowe eksperymenty. Dzieci mogły zobaczyć "wędrujące kolory" i "burzę w szklance". Niezwykłą frajdę sprawiło im "malowanie na mleku" oraz farbowanie soli, która po połączeniu dała dzieciom "tęczę w słoiku".

DZIEŃ POMARAŃCZOWY - ŚRODA

Podczas pomarańczowego dnia przedszkolaki uczestniczyły w zabawach z wodą, które przygotowały panie z grupy Delfinków. Dzieci łowiły rybki w basenie przy pomocy wędki, ale również za pomocą przedmiotów używanych w życiu codziennym. Były regaty małych żaglówek. Sprawdzały co tonie, a co pływa , a swoje spostrzeżenia zaznaczały na specjalnych planszach. Wykonywały doświadczenia z przepuszczalnością wody. Badały, czy magnes działa przez wodę. Tworzyły kolor pomarańczowy, obserwowały jak rozwijają się papierowe kwiaty na wodzie. Ćwiczyły swoją koordynację wyciągając różne przedmioty z wody za pomocą patyczków i szczypiec. Aktywności było mnóstwo. Maluszki samodzielnie wykonały sok z mandarynek. Podobno był bardzo smaczny.

DZIEŃ ZIELONY - CZWARTEK

W czwartek panie z grupy Muszelek zaprosiły wszystkich na wspólne muzykowanie. Na początek był taniec i piosenka. Dzieci wykonywały w zespołach instrumenty muzyczne, grały na dzwonkach według instrukcji oraz wykonywały ćwiczenia z nutami na macie do kodowania. Zaś Panie z grupy Neonków, przygotowały dla wszystkich przedszkolaków zajęcia teatralne - za pomocą kukiełek odgrywały rolę w przedstawieniu "Wiosenne przebudzenie". Dzieci w zespołach wykonały także rekwizyty teatralne - kapelusze pani Wiosny, które pomogły dzieciom w przygotowaniach do zmieniającej się pory roku.

DZIEŃ ŻÓŁTY - PIĄTEK

Piątek był dniem z sensoplastyką. Przygotowały je panie z grupy Bursztynków. Przedszkolaki i tym razem pracowały w zespołach. Za pomocą instrukcji oraz przepisów wykonywały różne masy: piasek kinetyczny, piankolinę, kolorowe farby, którymi mogły malować za pomocą makaronu oraz balonów. Wykorzystano do tego różne produkty spożywcze np.: mąkę, olej, wodę, sodę czy sól. Tworzyły i malowały kolorową pianą oraz odgadywały poprzez dotyk, co kryje się w balonach sensorycznych, a następnie dopasowywały do odpowiednich ilustracji. Było brudno, ale bardzo wesoło.

Poprzez te wszystkie działania doskonaliliśmy prace według Planu Daltońskiego. Dała nam ona mnóstwo satysfakcji. Każdy dzień przynosił nowe spostrzeżenia. A dla dzieci była to przede wszystkim wspaniała zabawa i doświadczanie świata wszystkimi zmysłami. Pragniemy naszym przedszkolakom dać możliwość nabywania kompetencji, które zaprocentują w przyszłości. Są to już wcześniej wspomniane: samodzielność, współpraca i odpowiedzialność za to co robią. Nauczyciel organizuje przestrzeń i daje dziecku narzędzia. A ono poszukuje wiedzę w wybranym przez siebie czasie.


Wdrożenie koncepcji planu Daltońskiego

Pobierz

GORĄCY

Dodany: 2021-09-30
Dodany przez: Super User
Data modyfikacji: 2021-09-30
Zmieniony przez: Super User


NASZA CODZIENNA PRZYGODA Z PLANEM DALTOŃSKIM

Nasza codzienna przygoda z Planem Daltońskim - prezentacja

Dodany: 2023-01-24
Dodany przez: Super User
Data modyfikacji: 2023-01-24
Zmieniony przez: Super User


WDRAŻANIE KONCEPCJI PLANU DALTOŃSKIEGOW PRZEDSZKOLU MIEJSKIM NR 4 W KOŁOBRZEGU

Od roku 1 września 2021 r. rozpoczęłyśmy w naszym Przedszkolu- realizację Koncepcji pracy jaką jest Plan daltoński. Edukacja daltońska nie jest gotową metodą pracy,  jest natomiast koncepcją i polega na metodzie indywidualnej procesu edukacyjnego i wychowawczego. Proces ten realizowany jest pod merytorycznym nadzorem Polskiego Stowarzyszenia Dalton, który to od dwóch do trzech lat kończy się audytem i uzyskaniem certyfikatu w zakresie pracy tą koncepcją.  Twórczynią tego systemu jest amerykańska nauczycielka Helen Parkhurst (1887-1957). Wdrażając koncepcję planu daltońskiego pragniemy udoskonalić dotychczasową rzeczywistość przedszkolnąNaszym celem jest wyposażenie małego dziecka w umiejętności, które pozwolą mu radzić sobie z różnymi problemami na kolejnych etapach edukacyjnych a później w dorosłym życiu.

Motto które towarzyszy nam przy realizowaniu koncepcji brzmi: "...nauczycielowi oraz rodzicom nie wolno robić niczego,  co dziecko potrafi zrobić samo".

Coraz większe są różnice w możliwościach rozwojowych dzieci, a co za tym idzie potrzeba jest indywidualizacji pracy oraz gromadzenia przez dzieci takich doświadczeń edukacyjnych, które kojarzą się z osiągnięciem sukcesu. Wymuszają odpowiednie oddziaływania pedagogiczne, które muszą nadążyć za potrzebami dzieci i ich rodziców. Daltoński model jest elastyczny, dopasowuje się do miejsca i czasu, podlega zmianom, które zależą od dzieci, ich potrzeb. Nauczyciel  stwarza warunki dziecku do jego rozwoju przez organizację przestrzeni edukacyjnej poprzez tworzenie wizualizacji, które porządkują dzieciom czas pobytu w przedszkolu, zasady ustalane z nauczycielem. Ponadto wdraża dzieci od najmłodszych lat do podejmowania odpowiedzialności za powierzone im zadania, role. Taka strategia pedagogiczna pozwala dziecku osiągnąć pewność siebie oraz budować poczucie własnej wartości. Współcześni zwolennicy planu daltońskiego - słowo "wolność" zastępują słowem odpowiedzialność, której efektem jest wolność w podejmowaniu decyzji.

Koncepcja powyższa została pozytywnie zaopiniowana przez Radę Rodziców i przyjęta została przez pozostałych rodziców z dużą aprobatą i zainteresowaniem. Pragniemy udoskonalić dotychczasową rzeczywistość przedszkolną. Chcemy nauczyć dzieci, iż nie ma samodzielności bez szacunku dla różnic indywidualnych, nie ma współpracy bez poszanowania innych osób, z którymi współdziałamy lub musimy współdziałać. Dzięki realizacji tej koncepcji pracy, możemy stymulować samodzielność dzieci poprzez właściwe organizowanie procesu myślenia i rozwiązywania problemów. Uczymy je przede wszystkim:

  • Odpowiedzialności
  • Samodzielności
  • Współpracy
  • Refleksji

Edukacja wg Planu Daltońskiego niesie ze sobą wiele korzyści. Dzieci same zaczynają poszukiwać odpowiedzi na pytania i wyzwania z którymi zmierzają się na co dzień. Potrafią znaleźć pomoc już nie tylko u dorosłych ale również wśród rówieśników. Dbają nie tylko o siebie ale dostrzegają również problemy swoich rówieśników.

Pragniemy również, aby rodzice zaobserwowali zmiany w zachowaniu, samoobsłudze i podejściu do obowiązków swoich dzieci. Aby byli  zadowoleni z  wprowadzonej koncepcji, chętnie włączali się w jej realizację poprzez uczestnictwo w wielu akcjach podejmowanych przez grupy z naszego przedszkola. Aby chętnie włączali się w weekendowe zadania do wykonania wspólnie z dziećmi. Aby przygotowywali się wspólnie z dziećmi do roli ekspertów w ulubionych przez siebie czynnościach, pasjach, rozrywkach czy też dzieląc się   swoimi doświadczeniami z pracy, z urlopu czy też innej formy spędzania czasy wolnego ze swoimi dziećmi. Aby dostrzegali pozytywy wdrażania nowych zasad i koncepcji i przenosili je na grunt domowy,dzięki czemu kontynuować będą nasze działania.

Powyższa metoda otwiera dziecko na potrzeby innych. Jest niezwykle prosta ale wymaga od nas dorosłych dużej samodyscypliny i konsekwencji podczas jej wprowadzania. Systematyczność, kreatywność i odpowiedzialność nauczyciela jest miarą sukcesów naszych dzieci.

Jeżeli my nauczyciele jesteśmy przekonani o celowości i skuteczności realizowanych zadań i programów, to dzieci z ochotą i entuzjazmem będą uczestniczyły w proponowanych działaniach. Dostrzegamy, że dzieci  w naturalny sposób wykazują samodzielnie inicjatywę. Bawiąc się i pracując- uczą się a jednocześnie, czerpią radość z odkrywania i doświadczania nowych rzeczy. Same włączają się w pomoc innym, chętnie wypełniają swoje obowiązki, uczą się od siebie nawzajem, są samodzielne i radosne.

Wiem, że dzięki naszym staraniom wychowamy wartościowych młodych ludzi, odpowiedzialnych, szczerych i pełnych szacunku dla innych, empatyczni, koleżeńscy. Ja zaznaczyłam na początku: "Będziemy starać się dosięgnąć gwiazd poprzez stwarzanie każdego dnia wartościowym?"

W najbliższych tygodniach miesiącach, prezentować będziemy Państwu poszczególne etapy wdrażania planu daltońskiego. Zapraszamy do włączania się w jego realizację i  zaufanie, że to co robimy jest słuszne.  

Dorota Warzocha
Dyrektor Przedszkola nr 4 w Kołobrzegu