Z pewnością rozmawialiście już z dzieckiem o tym, co je czeka we wrześniu.
Co jeszcze może pomóc maluchowi w łagodnym wejściu w przedszkolny świat?
Trudności adaptacyjne wykazują najczęściej:
- Dzieci nadmiernie wrażliwe - źle znoszą hałas i zamieszanie
- Dzieci nadpobudliwe - nie kontrolują własnej aktywności przy nadmiarze bodźców
- Dzieci chorowite - atakowane przez liczne choroby, ze względu na słaby układ odpornościowy
- Dzieci nie przygotowane do przedszkola, z rozregulowanym trybem życia, niesamodzielne.
Z wyżej wymienionych powodów adaptacja powinna przebiegać łagodnie i powinna dawać dziecku szansę odnalezienia się w grupie rówieśniczej oraz przebywania w nowym miejscu pod opieka osób trzecich.
- Działania nauczycieli w procesie adaptacji dziecka
- otrzymanie informacji od rodziców o tym co dziecko lubi, czego nie
- otrzymanie informacji o chorobach i codziennym samopoczuciu
- opieka niani
- integracja grupy
- ulubiona zabawka
- Rola rodziców w przygotowaniu dziecka i siebie do posłania dziecka do przedszkola
- co myśli 3 - latek jak mama płacze - (chyba tu jest strasznie?)
- co myśli 3 - latek jak zasypia - (mama przyjdzie chyba dopiero jutro?)
- co myśli 3 - latek jak idzie na jadalnię - (gdzie mnie prowadzą, mama przyprowadziła mnie przecież tutaj do sali?)
- nauka samodzielności,
- krótkie rozstania
- bez straszenia przedszkolem
- Trudności z jakimi mogą spotkać się dzieci
- brak samodzielności
- relacje w grupie - dzielenie się zabawkami
- a mama mówiła że będzie fajnie...
Co jeszcze może pomóc maluchowi w łagodnym wejściu w przedszkolny świat?