Przedszkole zapewni wszechstronny, bezpieczny rozwój wszystkim wychowankom, ukierunkowane na samodzielność dzieci poprzez właściwe organizowanie procesu myślenia i rozwiązywania problemów. Każde dziecko będzie traktowane indywidualnie i podmiotowo. Dołożę starań aby czuło się ono kochane, akceptowane i szczęśliwe, przygotowane do przeżywania sukcesu, ale i do radzenia sobie z porażkami.

Sposobem na realizację wizji Przedszkola Miejskiego nr 4 w Kołobrzegu, są przede wszystkim alternatywne metody nauczania i wychowania, które mają posłużyć do realizacji wyznaczonych celów edukacyjnych i wychowawczych. W proponowanych metodach, nauczyciel jest obserwatorem, aranżuje przestrzeń edukacyjną i zabawową w taki sposób, aby dziecko samodzielnie dokonywało wyboru, który pozwoli mu na rozwijanie własnych zainteresowań i predyspozycji. Nauka odbywa się przez zabawę przy subtelnym nadzorze nauczyciela, który ma nią we właściwy sposób kierować. Nauczyciel jest doradcą, wspomaga, ale nie wyręcza, nie mówi co trzeba robić a jedynie podsuwa sposoby pozwalające dziecku na osiągnięcie pożądanego efektu.

Wśród nich:

  • Metoda projektów edukacyjnych, pozwala na aktywizowanie dzieci, które w trakcie jej realizacji stają się czujnymi poszukiwaczami wiedzy i aktywnymi badaczami otaczającego świata. Życie projektu koncentruje się głównie wokół przygotowywania przez dzieci wspólnie z nauczycielem prezentacji, eksponatów, książek, spotkań z ekspertami, wokół zajęć badawczych w terenie, wokół szukania odpowiedzi - we wszystkich możliwych miejscach.
  • Plan daltoński, który niewątpliwie jest bardzo spójny z Metodą projektów, pozwala na właściwą organizację i wizualizację procesów edukacyjnych i wychowawczych. Pozwala również ustalić zasady i ich przestrzeganie oraz sposobów realizacji poszczególnych etapów pracy. Jest to metoda, która pozwala dzieciom na szansę uzyskania przez nie pełnej samodzielności, umiejętności współpracy i odpowiedzialności za swoje działania i ponoszenia przez nie konsekwencji swoich wyborów. Zarówno w przedszkolu, w domu, w szkole jak i później w dorosłym życiu.
  • Dzięki tym dwóm metodom pracy, mamy szansę kreować placówkę otwartą na potrzeby i oczekiwania dzieci i rodziców. Stosując powyższe zasady możemy stymulować samodzielność dzieci poprzez właściwe organizowanie procesu myślenia i rozwiązywania problemów.